11 - Äri- ja arendusmudel Apple iOS näitel


       Kirjeldan antud blogipostituses enda tunnetuslikult hinnangult iOS, iPhone operatsioonisüsteemi, näitel selle iteratiivset arendusmudelit ja sidusalt ka Apple võimalikku ärimudelit, kus seesama omandvara tuleb alati koos riistvaraga.
Kui iOS, tollal küll iPhone OS 1, koos esimese iPhonega välja tuli, oli kisa kui palju – funktsionaalsuselt olid sealt ju sealt puudu väga paljud juba tollalgi teistel operatsioonisüsteemidel laialt levinud funktsioonid. Nagu näiteks puudus kolmanda osapoole tarkvarade paigaldamise võimekus ning nii uskumatu kui see täna ka ei tunduks, ka näiteks kopeeri-kleebi funktsioon. Kolmanda osapoole tarkvarade paigaldamise toe puudumise osas väideti, et piisavat ka veebirakendustest. Mis aga vähemalt tagantjärgi hinnanguna sai olla kas hädavale või sai tehtud viimasel hetke pivot – OS 2 muutis ju maailma, tutvustades lausa spetsiaalselt kolmandate osapoolte rakenduste levitamiseks mõeldud rakendustepoodi. Ka kopeeri-kleebi tuli, küll mõni aeg hiljem koos OS 3 versiooniga. Kokkuvõttes, et kuna entusiastlikud IT teadlikud kasutajad ei jõudnud sageli ära oodata neid Apple poolseid funktsionaalsuste arendus, tekkis tollel ajal muuhulgas ka väga tugev nn jailbreakijate kommuun, kes arendasid lisafunktsioone ise, murdes selleks eelnevalt Apple loodud piirangud. Mida aga aeg edasi, seda vähemrelevantseks selle kommuuni tegevus on jäänud – Apple on vist viimase 13a aastaga kriitilisele massile olulised funktsionaalsused suutnud süsteemi sisse ehitada. Etjah, mida aastad edasi, seda rohkem kasutajate poolt nõutud funktsionaalsusi otse platvormi toodud, kuid põhimõtted on jäänud lausa üllatavalt suures osas samaks. Isegi põhimõtteline visuaal on praktiliselt identne (okei, vaid iOS 7 tõi ühe suurema disainikeele muudatuse). Ju liigutigi siis järk-järgult lõpptulemuse suunas.
Ärimudeli osas on mobiiltelefoni operatsioonisüsteem paljuski arusaadavalt kui omandvara koos riistvaraga. Ehkki väikese erandpõikena pakkus Apple kunagi küll iPod Touch kasutajatele tasulisi tarkvarauuendusi, samas kui paralleelselt sama versiooninumbriga uuendus iPhonele oli ja on olnud alati tasuta. Ju üritati mängida esialgse letihinnaga. Miks see aga muutus, on ehk põhjendatud sellega, et Apple hakkas nägema on nn riistvara ja tarkvara ökosüsteemi rohkem kui platvormi hoopis teenuste müügiks. Küll aga jah, on tervikuna omandvara koos riistavara mudel Apple jaoks olulisel olulisem, kui teistele tootjatele. Ei leia ju näiteks ühtki ametlikku MacOS seadet, millele Apple poleks teinud riistvara. Samas Microsofti Windowsi näeme ju vastupidiselt enamasti just võõra riistvaratootja seadmes. Küll aga on ka see muutumas, sest Microsoft on viimastel aastatel välja tulnud enda Surface seeria arvutitega, millega kopeeritakse otseselt Apple seda põhilist ärimudelit. Ka on suuresti vist loobutud ka Windowsi kui sellise tavakasutajale eraldi müügist, kuna vist nähakse seda kui enda konkureerivat alusplatvormi/ökosüsteemi kõikidele teistetele võimalike tasulistele teenustele-toodetele.





Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

15 - Autodesk eetikast

10 - Kuidas saada häkkeriks?

12 – Kasutatavusest veebis