11 - Äri- ja arendusmudel Apple iOS näitel
Kirjeldan antud blogipostituses enda tunnetuslikult
hinnangult iOS, iPhone operatsioonisüsteemi, näitel selle iteratiivset
arendusmudelit ja sidusalt ka Apple võimalikku ärimudelit, kus seesama omandvara
tuleb alati koos riistvaraga.
Kui iOS, tollal küll iPhone OS 1, koos esimese iPhonega
välja tuli, oli kisa kui palju – funktsionaalsuselt olid sealt ju sealt puudu
väga paljud juba tollalgi teistel operatsioonisüsteemidel laialt levinud
funktsioonid. Nagu näiteks puudus kolmanda osapoole tarkvarade paigaldamise võimekus
ning nii uskumatu kui see täna ka ei tunduks, ka näiteks kopeeri-kleebi funktsioon.
Kolmanda osapoole tarkvarade paigaldamise toe puudumise osas väideti, et piisavat
ka veebirakendustest. Mis aga vähemalt tagantjärgi hinnanguna sai olla kas hädavale
või sai tehtud viimasel hetke pivot – OS 2 muutis ju maailma, tutvustades
lausa spetsiaalselt kolmandate osapoolte rakenduste levitamiseks mõeldud
rakendustepoodi. Ka kopeeri-kleebi tuli, küll mõni aeg hiljem koos OS 3 versiooniga.
Kokkuvõttes, et kuna entusiastlikud IT teadlikud kasutajad ei jõudnud sageli ära
oodata neid Apple poolseid funktsionaalsuste arendus, tekkis tollel ajal muuhulgas
ka väga tugev nn jailbreakijate kommuun, kes arendasid lisafunktsioone
ise, murdes selleks eelnevalt Apple loodud piirangud. Mida aga aeg edasi, seda vähemrelevantseks
selle kommuuni tegevus on jäänud – Apple on vist viimase 13a aastaga kriitilisele
massile olulised funktsionaalsused suutnud süsteemi sisse ehitada. Etjah, mida
aastad edasi, seda rohkem kasutajate poolt nõutud funktsionaalsusi otse platvormi
toodud, kuid põhimõtted on jäänud lausa üllatavalt suures osas samaks. Isegi põhimõtteline
visuaal on praktiliselt identne (okei, vaid iOS 7 tõi ühe suurema disainikeele
muudatuse). Ju liigutigi siis järk-järgult lõpptulemuse suunas.
Ärimudeli osas on mobiiltelefoni operatsioonisüsteem paljuski
arusaadavalt kui omandvara koos riistvaraga. Ehkki väikese erandpõikena pakkus Apple
kunagi küll iPod Touch kasutajatele tasulisi tarkvarauuendusi, samas kui paralleelselt
sama versiooninumbriga uuendus iPhonele oli ja on olnud alati tasuta. Ju
üritati mängida esialgse letihinnaga. Miks see aga muutus, on ehk põhjendatud
sellega, et Apple hakkas nägema on nn riistvara ja tarkvara ökosüsteemi rohkem
kui platvormi hoopis teenuste müügiks. Küll aga jah, on tervikuna omandvara
koos riistavara mudel Apple jaoks olulisel olulisem, kui teistele tootjatele.
Ei leia ju näiteks ühtki ametlikku MacOS seadet, millele Apple poleks teinud
riistvara. Samas Microsofti Windowsi näeme ju vastupidiselt enamasti just võõra
riistvaratootja seadmes. Küll aga on ka see muutumas, sest Microsoft on viimastel
aastatel välja tulnud enda Surface seeria arvutitega, millega kopeeritakse
otseselt Apple seda põhilist ärimudelit. Ka on suuresti vist loobutud ka Windowsi
kui sellise tavakasutajale eraldi müügist, kuna vist nähakse seda kui enda konkureerivat
alusplatvormi/ökosüsteemi kõikidele teistetele võimalike tasulistele teenustele-toodetele.
Kommentaarid
Postita kommentaar