14 - Pidevatest paroolimuutmistest ning ka kaheastmelisest audentimisest


Tänases reaalsuses toimub suur osa meie kõigi elust ja tööst juba digitaalses keskkonnas. Seejuures enamike nende keskkondade jaoks on vaja ka personaalset kasutajakontot ning sellega seoses loomulikult ka mõnd nendesse autentimist võimaldavat lahendust. Aastaid on selleks lahenduse võimaldajaks olnud need meie "salajased" paroolid, kuid kas nad on pelgalt niimoodi relevantsed veel ka täna?

Isiklikus elus olen ma igatahes läinud kõigi oma oluliste kontodega üle kaheastmelisele autentimisele*. Tööalaselt on aga olnud selles osas (pealesunnitud) seisud keerulisemad. Tuleneb see nüüd siis korporatiivselt ajale jalgu jäänud reeglistikust, vajaka kompetentsist või siis kokkuvõttes ka lihtsalt ettevõtte tehnoloogilisest mahajäämusest…

Igatahes oma ühes töökohas jõudsin admin poolelt automaatsena peale surutud olukorras igakuiselt omi paroole muuta 15 korda enne, kui lõpuks alles suutsin veenda IT-osakonda ettevõttes taolise üleüldise praktika (enam) tegelikkuses mittetöötamises. Viisteist just täpselt, sest mis seal salata, lisasin olemasolevale paroolile lihtsalt iga kord selle vastava uue järjekorranumbri. Turvalisuse mõttes mitte just parim mõte, kuid parem ehk siiski, kui see tõenäoline tavaline praktika, kus pendeldataksegi oma paari parooliga. Või ehk kui isegi püüdlik olles, neid siiski hea tava kohaselt alati täiesti unikaalseteena loodakse, neid seejärel siiski meelespeaks (pea pole ju prügikast, enamustel) labaselt sticky-notena rahakoti või monitori külge pandaks.

Mis aga võis olla selle stagneerunud reegli ja tehnoloogilise lahenduse tänasesse päeva jõudmise põhjuseks? Esimese variandina pakuks, et selleks võis olla IT-osakonna aastate tagune kogemus konkreetse lahendus-tehnoloogia veel mitte nii hästi toimimisest ja seetõttu tänaseni selle juba töökindlamalt toimiva lahenduse õndsalt mahamagamine. Või ehk ka kartuses, et töötajad ei saaks kohe selle teistsugusema uue tegevusvooga hakkama - kõigele muule sellest lisaks ju veel ka koolitusvajadus…

Tuleks aga siiski ajaga kaasas käia ning ka aegsalt omi turvasüsteeme kaasajastada - see mis töötas eile, ei pruugi seda ju enam teha homme. Seda enam, et elame tänasel päeval oma kümnete erinevate seadmete ja tarkvaradega selles sageli muutlikus pilves. 

*Kaheastmeline või kahefaktoriline autentimine on üks parimaid viise oma kontole volitamata juurdepääsu vältimiseks. Erinevalt tavapärasest autentimisviisist, mis põhineb ainult millelgi, mida tead sina (sinu salasõna), läheb kaheastmeline autentimine sammu võrra kaugemale - lisades midagi, mis on vaid sinul (kood, mis saadetakse vahetult vajadusel sinu mobiilseadmele näiteks SMS-i kaudu).

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

15 - Autodesk eetikast

10 - Kuidas saada häkkeriks?

12 – Kasutatavusest veebis